Monday, April 25, 2011

aku dan kejadian wayferer

Assamalamulaikum semua…

Selamat pagi..awal betul bangun pagi ni sebab tersentap dari tidur yang panjang..agaknya sudah lama AJ tak update blog AJ buat masa terdekat ni atas hal2 yang tak dapat dielakkan..AJ amatlah merindui blog ni walaupun follower AJ sedikit, AJ syukur sangat2..sekurang2nya ada yang nak follow..kan?? kan? Sebenarnya tempoh hari AJ sempat keluar bersiar2 bersama teman2 seperjuangan menikmati kesibukkan bandar KL..sambil mengayakan pakaian yang simple dan dilengkapkan dengan wayfarer sebangai pelingung mata dari sinaran matahari..entry ni bukan nak cerita pasal aktiviti yang AJ lakukan minggu lepas..tapi terkadang AJ mengunakan wayfarer tu AJ terpikir,macam mana asal usul wayfarer ni..pakai je tahu.. kat sini AJ ada sedikit sebanyak info tentang wayfarer ni.. mari kita sama2 singkap kembali kejadian wayfarer dimuka bumi ni..hehe harap2 ada yang sudi mendengarnya.. 

Cermin mata Ray-Ban wayfarer ni telah dihasilkan oleh Ray-Ban sejak tahun 1952, ketika itu mereka mengurangkan  revolusi dari kacamata logam. wayfarer  popular pada  awal 1950-an dan 1960-an. Walau bagaimanapun wayfarer kurang mendapat tempat diantara tahun  1970-an, tetapi pada tahun 1982, wayfarer kembali mendapat tempat dikalangan pengguna dan menjadi semakin popular sehingga la ke hari ni.. 

wayfarer juga dikatakan  antara design cermin mata yang terbaik dalam sejarah dan telah diumumkan sebangai design classic moden dan menjadi salah satu ikon fesyen yang paling digemari dari abad ke 20.

Wayfarer ini telah direka pada tahun 1952 oleh pereka optik yang bernama Raymond Stegeman.. seperti biasa lah setiap produk tu mestilah pernah mengalami pasang surut,begitu jugak dengan wayfarer ni..Pada tahun 1990an, wayfarer kembali tidak jadi popular disebabkan keluarnya design2 baru yang lebih menarik perhatian pengguna ketika tu.. 

Pada tahun 2001, wayfarer telah dikemas kinikan reka bentuknya (RB2132), dengan reka bentuk yang lebih kecil,berubah dari menggunakan asetik kepada supaya lebih ringan..perubahan tu dibuat bertujuan untuk memperbaharui design frame lama ketika wayfarer tidak mendapat sambutan dan untuk menarik kembali pengguna untuk memakai wayfarer ..


 reka bentuk wayferer pas jalani proses transformasi
 
Korang semua nak tahu tak sapa diantara mereka2 yang femes pernah gunakan wayferer ni..diantaranya Audrey Hepburn pernah filem Breakfast at Tiffany's pada tahun 1961.
Model kacawayferere ni juga pernah digunakan oleh Audrey Hepburn dalam Breakfast at Tiffany's,antara tokoh2 yang pernah memakai wayferer ialah John F. Kennedy, Bob Dylan, Ryan Adams, Jack Nicholson, Andy Warhol, Roy Orbison, dan Don Johnson.

John F. Kennedy

diharapkan korang dapat sedikit sebanyak info tentang wayferer ni..terima kasih sebab sudi baca..harap korang sudi lawat blog AJ ni lagi k..


No comments:

Post a Comment