Tuesday, May 3, 2011

warkah dari anakmu buatmu ibu yang ku punya..

oh ibu...
sesungguhnya dirimu amat berharga buat diriku,
sesungguhnya dirimu tiada tandingan,
walaupun dikurniakan berjuta wanita,
tiada satu pun yang dapat mengantikanmu dihatiku.

oh ibu yang ku punya...
walaupun fitrahmu tidak seperti ibu-ibu yang lain,
walaupun rupamu elok dipandang,
tapi hakikatmu tiada yang mengerti,
amat berat penderitaanmu tiada yang peduli..

oh ibu yang ku punya...
walaupun dirimu tak sempurna akalmu,
walaupun kekurangan dirimu membataskan perbuatanmu,
anakmu ni amat senang dengan kehadiranmu,
tidak terlintas untuk rasa menyesal atas kurniaan ilahi.

oh ibu yang amatku rindui..
biarpun luaranku mengambarkan ketabahan hatiku,
walaupun bibit-bibit mukaku mengambarkan kegembiraanku,
hakikatnya diriku kosong tanpamu disisi,
tiada peneman untukku mengadu.

oh ibu yang ku punya..
walaupun sejak azaliku tidak mendapat kasih-sayangmu,
walaupun diriku tidak merasai erti kasih-sayang seorang ibu,
aku mengerti atas apa yang terjadi,
aku tak pernah menyalahkan mu ibu atas kekuranganmu.

oh ibu yang ku punya..
biarpun buruk sifatmu dimata yang melihat,
biarpun banyak tomahan dek keburukan perwatakanmu,
tapi, bagiku dirimu bidadari dihatiku,
tiada yang dapat mengantikan tempatmu sampai akhir hayatku.

terkadang aku terfikir..
kenapa masih ada yang sanggup buang ibu&bapa mereka,
adakah ia satu bebanan bagi mereka??
aku amat2 tak paham dengan golongan macam ni,
tu bukan manusia tapi.......

terkadang aku terfikir..
kenapa masih ramai bersikap kurang ajar pada orang tua mereka,
perasaan aku jadi geram,marah, benci tiap kali melihat semua ni,
kenapa mereka2 ni tak boleh hargai peluang yang selama ni aku nanti,
sedangkan aku yang berkehandak semua tu tak dapat..

yaALLAH..
sesungguhnya aku amat bersyukur atas pemberianmu terhadapku,
tiada rasa menyesal atas pemberianmu itu,
sesungguhnya engkau lebih mengerti dengan setiap yang engkau ciptakan,
dan aku yakin ada hikmah yang baik2 buat diriku..

buat ibuku yang ku punya hingga hayatku..
ingatlah tiada perasaan menyesal dengan apa yang terjadi terhadapmu,
sebab anakmu tahu, itu semua bukan kehendakmu,
anakmu terima seadanya dirimu..
dan paling penting yang perlu ibu tahu,anakmu ni amat kasihkanmu..

untuk terakhir kali wahai ibuku..
andai noktah terakhir ni buat anakmu ni,
anakmu ni hanya nak ibu tahu,
anakmu ni amat menyayangi ibu walaupun anakmu ni ego untuk tunjuk perasaan sayang tu,
buat ibuku yang ku punya, anakmu kasihkan ibu dan sentiasa rindukan ibu..

terima kasih sebab sudi baca..AJ amat menghargainya..AJ amat sentimental malam ni, hehe ntah la tak tahu nape?? pe yang AJ coretkan dalam entry AJ kali ni atas apa yang dah terjadi dalam kehidupan AJ..semoga korang semua mendapat menfaat darinya..sayang la ibu&bapa korang sebelum terlambat.. sila klik di SINI, semoga korang semua mendapat sesuatu bila tengok video ni..salam uhkuwah buat semua pembaca...assalamualaikum

p/s: hargailah ibu&bapa selagi ia masih ada,tiada kata terlambat untuk berubah..dah tiada guna nak meratap or menyesal bila kehilangan..sayangi kedua2nya dan bahagiakanlah mereka dengan kasih sayang dari anak yang soleh dan solehah.



4 comments: